Sunt intrebări sau propuneri? 023064387

Aprobat ord.nr.33 din 01.09.2023

                                                                                                                                          Directorul IP Gimnaziul ”V.Burduja” s. Șeptelici

                                                                                                                                          Haric Aureliu    ________________

 

 

MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII AL REPUBLICII    MOLDOVA

DIRECȚIA     ÎNVĂŢĂMĂNT   SOROCA

IP  GIMNAZIUL   ”V.Burduja” satul ȘEPTELICI

 

 

 

 

 

 

REGULAMENTUL

DE ORDINE

INTERNĂ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         2023-2024

 

 

 

 

 

I.   PRINCIPII GENERALE

Art.1

Prezentul Regulament conţine prevederi şi norme privind organizarea şi funcţionarea activităţii de instruire şi educaţie desfăşurată în învăţământul preuniversitar al  IP Gimnaziul ”s. Șeptelici, în conformitate cu dreptul fiecărei unităţi şcolare de a-şi elabora un regulament de ordine interioară.

 

Art.2

Regulamentul are drept temei : Codul Educaţiei al Republicii Moldova, Codul muncii al Republicii Moldova, Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, Convenţia Colectivă de Muncă, Regulamentul privind evaluartea și  notarea  rezultatelor școlare , promovarea și absolvirea în învățământul primar și secundar ;Codul de etică al cadrului didactic  și  toate actele normative care reglementează activităţile din învăţământ sau conţinutul lor şi reglează raporturile de muncă. Este obligatoriu pentru toţi angajaţii instituţiei. Orice abatere de la prevederile sale atrage după sine sancţionarea disciplinară, precum şi, după caz, răspunderea materială, conform legislaţiei în vigoare.

 

Art.3

Regulamentul intern este un act juridic care stabileşte şi asigură condiţiile de muncă conform regulilor de protecţie a muncii, obligaţiunile şi drepturile angajatorului şi salariaţilor instituţiei de învăţământ, se întocmeşte de către angajator cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor şi se aprobă prin ordinul directorului.

 

Art.4

Toate litigiile apărute în legătură cu aplicarea Regulamentului Intern se rezolvă de către administraţia instituţiei de învăţământ în cadrul drepturilor de care ea dispune, iar în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de prezentul regulament de comun acord cu Comitetul sindical.

 

Art.5

Activitatea de instruire şi educaţie desfăşurată în cadrul gimnaziului, va respecta principiile Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi ale Convenţiei privind Drepturile Copilului.

 

              II.    ÎNCHEIEREA   ȘI DESFACEREA   CONTRACTULUI    INDIVIDUAL

                                                                    DE MUNCĂ      

Art.6

Contactul individual de muncă se încheie în baza negocierilor dintre salariat şi directorul instituţiei în cazul existenţei locurilor de muncă vacante.

Contractul individual de muncă se întocmeşte în două exemplare, se semnează de către părţi şi i se atribuie un număr din registrul unităţii de învăţămînt, aplicându-i-se ştampila unităţii de învăţământ. Un exemplar al contractului individual se înmânează salariatului, iar celălat se păstrează la angajator;

Contractul individual de muncă se încheie în formă scrisă;

Contractul individual de muncă îşi produce efectele din ziua semnării, dacă contractul nu prevede altfel;

În cazul în care contractul individual de muncă nu a fost perfectat în formă scrisă acesta este considerat a fi încheiat pe o durată nedeterminată şi îşi produce efectele din ziua în care salariatul a fost admis la muncă de către angajator sau de către o altă persoană cu funcţie de răspundere din instituţia de învăţământ. Dacă salariatul dovedeşte faptul admiterii la muncă, perfectarea contractului individual de muncă în formă scrisă va fi efectuată de angajator ulterior, în mod obligatoriu.

Pentru verificarea aptitudinilor profesionale ale salariatului, la încheierea contractului individual de muncă, acestuia i se poate stabili o perioadă de probă de cel mult 3 luni şi, respectiv, de cel mult 6 luni- în cazul persoanelor cu funcţie de răspundere;

Pe parcursul perioadei de probă, salariatul beneficiază de toate drepturile şi îndeplineşte obligaţiile prevăzute de legislaţia muncii, de regulamentul intern al instituţiei de învăţământ, de contractul colectiv şi cel individual de muncă;

Pe durata contactului individual de muncă nu poate fi stabilită decăt o singură perioadă de probă;

Contactul individual de muncă se încheie de regulă pe o durată nedeterminată;

Contactul individual de muncă poate fi încheiat şi pe o durată determinată, ce nu depăşeşte 5 ani, în condiţiile prevăzute de Codul Muncii;

Art.7

La încheierea contractului individual de muncă persoana care se angajează prezintă următoarele documente:

  1. Buletinul de identitate sau alt document de identitate;
  2. Carnetul de muncă, cu exepţia cazului cînd persoana se încadrează în câmpul muncii pentru prima dată sau se angajează prin cumul;
  3. Documente de evidenţă militară-pentru recruţi şi rezervişti;
  4. Diplomă de studii;
  5. Cerere personală;

 

Art.8

 În baza actelor sus numite directorul instituţiei emite un ordin de angajare în câmpul muncii care se aduce la cunoştinţa noului angajat contra semnătură;

Salariatul nou angajat perfectează dosarul personal  care va conţine:

  1. fişa personală de evidenţă a cadrelor-care va fi completată de salariat;
  2. actele prezentate la angajare;
  3. fişa postului-care va fi semnată;
  4. dosarul personal al angajatului se va păstra în instituţia de învăţământ în care a fost angajat în câmpul muncii;

 

Art.9

            La angajarea unui lucrător sau transferarea lui în ordinea stabilită, administraţia instituţiei de învăţământ este obligată:

  1. să explice esenţa muncii care i se încredinţează, condiţiile de muncă, drepturile şi obligaţiile lui;
  2. să aducă la cunoştinţă Regulamentul Intern de activitate al înstituţiei de învăţământ;
  3. să dea instrucţiuni privind tehnica securităţii, sanitaria de producţie şi securitatea antiincendiară;

 

Art. 10

            Transferarea slalariaţilor la un alt loc de muncă permanent sau temporar se efectuiază în strictă corespundere cu legislaţia în vigoare şi numai cu acordul lor;

 

Art.11

            Desfacearea contractului individual de muncă poate avea loc numai în baza prevederilor legislaţiei în vigoare şi a Codului Muncii.

Salariaţii au dreptul la desfacerea contractului individual de muncă anunţând despre aceasta administraţia instituţiei de învăţământ, prin cerere scrisă, cu 14 zile calendaristice pînă la desfacerea conractului individual de muncă;

După expirarea termenului indicat salariatul are dreptul să înceteze lucrul, iar administraţia este obligată să-i elibereze extrasul din ordinul de eliberare, să efectuiaze achitarea deplină a drepturilor salariale cei se cuvin salariatului;

Desfacerea constractului individual de muncă din iniţiativa administraţiei instituţiei de învăţământ se admite în cazurile stipulate în Codul Muncii, art.86, art.87.

 

 

III. OBLIGAȚIUNILE DE BAZĂ ANGAJAȚILOR   INSTITUȚIEI DE

    ÎNVĂȚĂMÂNT

 Art.12

Articolul 132 din Codul Educației. Obligaţiile personalului didactic, științifico-didactic, științific şi de conducere

 (1) Personalul didactic, științifico-didactic şi științific are următoarele obligații:

 a) să asigure calitatea procesului de învăţământ prin respectarea Standardelor educaţionale de stat şi a Curriculumului naţional;

 b) să respecte deontologia profesională;

c) să respecte drepturile copiilor, elevilor;

d) să creeze condiţii optime pentru dezvoltarea potenţialului individual al copilului, elevului;

e) să promoveze valorile morale de dreptate, echitate, umanism, patriotism şi alte valori;

 f) să colaboreze cu familia şi comunitatea;

g) să îndeplinească obligaţiile prevăzute în Contractul individual de muncă, fișa postului şi să respecte Statutul şi regulamentele instituţionale;

 h) să asigure securitatea vieţii şi ocrotirea sănătăţii copiilor, elevilor în procesul de învăţământ;

i) să nu admită tratamente şi pedepse degradante, discriminarea pe criterii de gen şi aplicarea sub orice formă a violenţei fizice sau psihice;

j) să informeze elevii despre toate formele de violenţă şi manifestările comportamentale ale acestora, persoanele şi instituţiile la care se pot adresa atunci când sunt supuşi unui act de abuz;

 k) să discute cu copiii și elevii, individual şi în grup, despre siguranţa/ bunăstarea lor emoţională şi fizică acasă/ în familie şi în instituţie, precum şi în alte locuri frecventate de elevi;

 l) să intervină pentru a stopa cazurile de abuz şi neglijare a copilului şi/sau solicită ajutor în cazul în care nu poate interveni de sine stătător;

m) să comunice imediat despre orice caz suspect sau confirmat de abuz, neglijare, exploatare sau trafic al copilului din partea semenilor sau a adulţilor;

n) să-şi perfecţioneze continuu calificarea profesională;

o) să nu facă şi să nu admită propagandă şovină, naţionalistă, politică, religioasă, militaristă în procesul educaţional;

 p) să nu implice elevii şi studenţii în acţiuni politice (mitinguri, demonstraţii, pichetări);

q) să asigure confidenţialitatea şi securitatea informaţiei care conţine date cu caracter personal, în conformitate cu legislaţia în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.

(2) Personalul didactic nu pot presta servicii cu plată copiilor, elevilor, cu care interacţionează direct la clasă sau în grupa academică în activitatea didactică.

 (3) Personalul didactic şi de conducere din învăţământ îi este intezisă primirea de bani sau de alte foloase sub orice formă din partea elevilor, familiilor acestora, precum şi din partea organizaţiilor obşteşti ale părinţilor.

(4) Personalul didactic şi de conducere au obligaţia de a raporta Ministerului Educației și Cercetării şi organelor abilitate despre cazurile de abuz asupra copiilor, elevilor şi studenţilor de care au cunoştinţă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 (5) Nerespectarea prevederilor alineatelor (1) – (4) constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legislației în vigoare.

(6) Obligaţiile cadrelor didactice şi de conducere din învățământul general în raport cu elevii, părinţii şi angajaţii instituţiilor de învăţământ sînt prevăzute în Codul de etică al cadrului didactic.

 (7) Codul de etică al cadrului didactic este elaborat şi aprobat de Ministerul Educaţiei și Cercetării, cu consultarea asociaţiilor reprezentative la nivel naţional ale elevilor, părinţilor, cadrelor didactice, şi sindicatului din învăţământ.

 (8) Nerespectarea de către cadrul didactic sau cadrul de conducere din învăţământul general a prevederilor Codului de etică al cadrului didactic constituie o încălcare gravă a disciplinei de muncă şi a Statutului instituţiei de învăţământ şi se sancţionează în conformitate cu prevederile acestuia.

 

PERSONALUL DIDACTIC

Art.13 Drepturile şi obligaţiile cadrelor didactice şi ale altor salariaţi din instituţie sunt stabilite în Regulamentul instituţiei de învăţământ.

 

Art.14. Drepturile personalului didactic vizează:

-respectarea demnităţii profesorului;libertatea opiniei;  asigurarea condiţiilor eficiente pentru desfăşurarea activităţii profesionale, pentru perfecţionarea permanentă; libertatea iniţiativei profesionale în realizarea obiectivelor educaţionale: alegerea tehnologiilor de predare, evaluarea performanţelor elevilor printr-un sistem validat şi potrivit conştiinţei proprii, utilizarea bazei materiale şi a resurselor învăţământului, modernizarea procesului de învăţământ prin idei inovatoare, organizarea cu elevii a unor activităţi de cercetare ştiinţifică.

 

Art.15. Personalul didactic de predare are următoarele obligaţii:

-studiază planurile de învăţământ, programele analitice, manualele şcolare şi literatura de specialitate;

întocmeşte proiectarea didactică de lungă durată; face proiecte didactice sau schiţe de proiect pentru lecţii;

realizează orele de predare la clasă; asigură eficacitatea procesului instructiv-educativ;

stimulează activitatea independentă, iniţiativa, capacităţile creative ale elevului; asigură securitatea vieţii şi sănătatea elevilor în cadrul lecţiilor şi activităţilor extraşcolare; organizează şi desfăşoară concursurile şcolare; participă la activităţile comisiei metodice, ale consiliului profesoral; participă la şedinţele şi activităţile consiliului de administraţie când este solicitat; organizează şi desfăşoară orele de dirigenţie; colaborează cu familia elevilor; îşi îmbogăţeşte, în permanenţă, pregătirea în domeniul specialităţii, psihopedagogiei, metodicii predării disciplinei; participă la activităţile de perfecţionare organizate în şcoală şi în afara şcolii; îşi onorează toate obligaţiile prevăzute în fişa postului;

 

Art.16. Atestarea cadrelor didactice, acordarea de grade didactice se va efectua conform Regulamentului în vigoare.

 

(Codul de etică al cadrulu didactic)

Art.17.  Norme de conduită în relaţiile cu elevii, copiii 
    În relaţiile cu elevii, copiii cadrele de conducere, cadrele didactice şi cadrele didactice auxiliare respectă şi aplică următoarele norme de conduită:
    1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor, copiilor prin:
    a) supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală, precum şi în cadrul celor organizate de instituția de învățământ în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
    b) neadmiterea tratamentelor şi pedepselor degradante, a discriminării sub orice formă şi aplicării niciunei forme de violenţă fizică sau psihică;
    c) asigurarea protecţiei fiecărui elev, copil, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, copiilor;
    d) neadmiterea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
    e) neadmiterea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale.
    2) Protecţia datelor cu caracter personal ale elevilor.
    3) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a Standardelor de performanţă prevăzute de curriculumul naţional.
    4) Neadmiterea propagandei şovine, naţionaliste, politice, religioase, militariste în procesul educațional și implicării elevilor în acţiuni politice (mitinguri, demonstraţii, pichetări) de către persoanele responsabile de instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul instituţiilor de învățământ general și profesional tehnic sau în afara acestora.
    5) Excluderea din relaţiile cu copiii și elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive.
    6) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.
    7) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie sau acte conexe corupției cum ar fi:
    a) primirea sau solicitarea de la elevi, părinţi, asociaţiile părintești (sau orice altă formă de organizare a părinților) a unor foloase materiale și alte avantaje necuvenite (sume de bani, cadouri sau servicii), indiferent de destinaţia declarată a acestora;
    b) iniţierea sau organizarea proceselor de colectare de la elevi, părinţi sau asociaţii ale părinţilor (orice altă formă de organizare a părinților) a unor foloase materiale și alte avantaje necuvenite;
    d) impunerea de manuale care nu sunt incluse în Schema de închiriere și/sau a materialelor didactice auxiliare;
    e) impunerea unor activităţi extracurriculare contra plată, cadouri sau altor favoruri;
    f) fraudarea evaluărilor de orice tip contra bani, alte foloase materiale sau avantaje necuvenite;
    g) traficul de influenţă şi favoritismul în procesele de instruire şi de evaluare;
    h) servicii educaționale cu plată oferite elevilor, copiilor cu care interacționează direct la clasă.

(Codul de etică al cadrulu didactic)

 Art.18.Norme de conduită în relaţiile cu colegii  
    În relaţiile cu colegii, cadrele de conducere, cadrele didactice şi cadrele didactice auxiliare vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
    1) Consolidarea relaţiilor colegiale prin:
    a) relaţiile profesionale se vor baza pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială;
    b) dezvoltarea continuă a competențelor profesionale în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică; promovarea activității de mentorat prin care o persoană cu experienţă (mentorul) oferă sprijin, ajutor şi schimb de experienţă şi cunoştinţe unei alte persoane pentru a-i favoriza dezvoltarea profesională şi achiziţia de competenţe sau cunoştinţe;
    c) orice membru al personalului de conducere, personalului didactic şi al personalului didactic auxiliar va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
    d) niciun membru al personalului de conducere, personalului didactic şi personalului didactic auxiliar nu va admite îngrădirea libertăţii de opinie, vizând activitatea profesională;
    e) în cadrul şedinţelor, întrunirilor formale şi informale, festivităţilor organizate în instituţiile de învățământ vor fi evitate discuţiile vizând convingerile politice şi religioase.
    2) Creşterea prestigiului şi autorităţii personalului din învăţământ, ceea ce presupune:
    a) orice cadru de conducere, cadru didactic sau cadru didactic auxiliar trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare (evaluările de personal, comisia de disciplină, comisia de etică etc.);
    b) încurajarea reacţiei publice (prin drept la replică, discurs public, întrunire etc.) atunci cînd o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea instituţiei de învăţământ, sistemului de învățămînt general oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.
    3) Excluderea factorilor care pot genera acte de corupţie sau acte conexe corupției, cum ar fi:
    a) în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza doar criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
    b) întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învățământ, responsabile de instruire şi educaţie, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii educaţionale, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la re
sursele şcolare şi ale sistemului de învățământ;
    c) excluderea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
    d) între persoanele din sistemul de învățămînt general și profesional tehnic responsabile de instruire şi educaţie se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sînt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
    e) persoanele desemnate în comisiile de evaluare a rezultatelor învăţării, de jurizare a competiţiilor şi concursurilor şcolare, de evaluare a activităţii cadrelor didactice şi de conducere, de angajare, promovare, certificare, atestare, de stimulare sau de sancţionare a personalului sînt obligate să declare conflictele de interese
.

  1. Cadrele de conducere, în rezultatul evaluării activității didactice și nondidactice a cadrelor didactice, stabilesc în dependență de rezultate, atitudine și competențe performanța fiecăruia semestrial. În cazul cînd, avem conflict de interese performanța se stabilește de un cadru de conducere numit prin ordin.

DIRIGINTELE

 Art.19. Activitatea instructiv-educativă la fiecare clasă este coordonată de un diriginte numit de director.

Art.20. Dirigintele îndeplineşte următoarele sarcini:

-urmăreşte frecvenţa elevilor, cercetează cauzele absenţelor unor elevi şi ia măsurile corespunzătoare pentru îmbunătăţirea frecvenţei; analizează periodic situaţia şcolară a elevilor şi ia măsuri pentru mobilizarea acestora la îndeplinirea cu succes a îndatoririlor lor şcolare;ţ ine legătura cu toţi profesorii care predau la clasa pe care o conduce în vederea coordonării eforturilor pentru obţinerea unor rezultate optime în instruirea şi educarea elevilor; se preocupă de educaţia igienico-sanitară a elevilor;

sprijină, împreună cu ceilalţi profesori, organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare;

ţine legătură cu părinţii elevilor, îi informează despre rezultatele obţinute de elevi la învăţătură;

calculează media generală a fiecărui elev, stabileşte clasificarea elevilor la sfîrşitul anului şcolar;

completează catalogul clasei cu datele personale ale elevilor, alte formulare şi acte de şcolarizare;

informează consiliul profesoral despre activitatea desfăşurată în clasa pe care o conduce;

răspunde de baza materială a clasei pusă la dispoziţie.

COMISIA DIRIGINŢILOR/

 

Art.21. Comisia  diriginţilor este constituită din diriginţii tuturor claselor.

Art.22. Comisia  diriginţilor are următoarele atribuţii:

-dezbate probleme privind structura, conţinutul şi metodica orelor de dirigenţie: analizează activitatea educativă organizată cu elevii în clasă, în afara clasei şi a şcolii; organizează schimburi de experienţă; orientează colectivul didactic al şcolii în direcţia stabilirii unor cerinţe educative unice faţă de elevi.

 

COMISII  METODICE

 

Art.23. Comisia metodică se constituie din profesori care predau aceeaşi disciplină de învăţământ sau din personal didactic cu specialităţi înrudite din arii curriculare.

Art.24. Şeful comisiei metodice este numit de director , de regulă, cu consultarea membrilor ei.

Art.25. Şeful comisiei metodice , împreună cu colegii de specialitate,  sunt obligați  ca la prima şedinţă dinaintea începerii anului şcolar să analizeze conţinutul programei de învăţământ la disciplina respectivă, repartizarea conţinutului pe capitole, subcapitole şi teme, punând un accent deosebit pe cunoaşterea şi găsirea modalităţilor corecte de realizare a obiectivelor generale şi specifice ale programei şi pe cunoaşterea, însuşirea şi adaptarea la specificul instituției , al fiecărei clase, a precizărilor orientative de ordin metodic.

Art.26  Comisia  metodică are următoarele atribuţii :

a) elaborează propunerile pentru oferta educaţională a unităţii de învăţământ şi strategia acesteia, cuprinzând obiective, finalităţi, resurse materiale şi umane, curriculum la decizia şcolii;

b) elaborează programe de activităţi semestriale şi anuale;

c) consiliază cadrele didactice, în procesul de elaborare a proiectării didactice şi a planificărilor semestriale;

d) elaborează instrumentele de evaluare şi notare;

e) analizează periodic performanţele şcolare ale elevilor;

g) monitorizează parcurgerea programei la fiecare clasă şi modul în care se realizează evaluarea elevilor;

f) organizează şi răspunde de desfăşurarea recapitulărilor finale;

g) organizează activităţi de pregătire specială a elevilor pentru examene şi concursuri şcolare;

h) şeful  comisie    metodică stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei  metodice;

i)  şeful comisie metodică evaluează activitatea fiecărui membru al comisiei  metodice şi propune consiliului de administraţie calificativele anuale ale acestora, în baza unui raport bine documentat;

j) organizează activităţi de formare continuă  – acţiuni specifice instituţiei de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;

k) şeful comisie metodică  sau un membru desemnat de acesta efectuează  asistenţe la lecţiile personalului didactic de predare din cadrul comisiei , cu precădere la tinerii specialişti noi veniţi în instituţia de învăţământ;

l) elaborează informări, semestrial şi la cererea directorului, asupra activităţii comisiei metodice, pe care le prezintă în consiliul profesoral

 

(Codul Educației )Art. 27. Biblioteca

(1) Biblioteca din instituţie este parte integrantă a sistemului de învățământ și participă la activitatea didactică, cultural-educativă, de cercetare și perfecționare. Biblioteca contribuie, prin mijloace specifice, la procesul de instruire, formare şi cercetare ce se desfăşoară în instituția de învățământ.

 (2) Biblioteca din instituția de învățământ are ca obiectiv principal asigurarea posibilităţilor de informare, documentare, lectură, recreere şi studiu  elevilor, cadrelor didactice, personalului nedidactic și auxiliar, oferind acces nelimitat la fondul de carte.

 (3) Bibliotecarul din învăţământ beneficiază de facilităţi și pot aspira la categorii de calificare, în conformitate cu legislația în vigoare. Pentru categoriile de calificare se acordă un spor la salariu, stabilit prin acte normative, aprobate de Guvern.

(4) Biblioteca funcționează în baza unui regulament cadru, elaborat şi aprobat de Ministerul Educației și Cercetării şi a altor acte normative în domeniu.

(5) Biblioteca din instituţia de învăţământ pote crea consorţii pentru achiziţia partajată şi utilizarea în comun a surselor documentare (baze de date, reviste electronice).

(6) La nivel naţional, pot fi organizate biblioteci şcolare virtuale având  funcţii  de      e-learning, cu fonduri de curricula şcolare, proiecte didactice, ghiduri metodologice, manuale electronice, exemple de teste docimologice etc.

  Bibliotecarul- ajută elevii să-şi aleagă literatura, împreună cu cadrele didactice îndrumează lectura particulară, propagă cartea în rândurile acestora ale părinţilor şi lucrătorilor instituţiei de învăţământ, asigură elevii cu manuale, efectuiază operaţiunile ce  asigură respectare schemei de închiriere, poartă responsabilitate pentru integritatea fondului de carte al bibliotecii;

Asistentul medical- exercită controlul asupra sănătăţii elevilor; asupra respectării regimului zilnic, alimentaţiei elevilor, respectării regimului sanitar antiepidemic, desfăşoară munca de educaţie sanitară cu elevii, personalul şcolii şi părinţii;

Bucătarul –asigură preăgtirea la timp a alimentelor, buna lor calitate, elaborează lista de bucate pentru fiecare zi, răspunde de buna păstrare şi de calitatea produselor primite, de consumul lor just, de termenele realizării producţiei finite, de starea sanitară a cantinei, blocului alimentar şi a veselei;

Ogrădarul- deserveşte curtea școlii, reţeaua de apeduct şi canalizare, răspunde de efectuarea unor reparaţii ale acestora;

Deriticătoarea- răspunde de starea sanitară a sectorului ce-i este încredinţat. În cursul zilei de muncă deridicătoarele  pot primi însărcinări de ordin gospodăresc;

Directorul instituţiei de învăţământ stabileşte volumul şi caracterul muncii personalului auxiliar de deservire luând în consideraţie gradul de ocupaţie în cursul zilei.

 

 

 

IV. OBLIGAȚIUNILE DE  BAZĂ   ALE ADMINISTRAȚIEI

Art.28

Administraţia gimnaziului este obligată:

  1. Să asigure respectarea cerinţelor stipulate în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi în Regulamentul Intern;
  2. Să organizeze just munca lucrătorilor în corespundere cu specialitatea şi calificarea lor;
  3. Să consolideze prin toate mijloacele posibile disciplina de muncă;
  4. Să perfecţioneze procesul educaţional, să propage şi să implimenteze în practica cadrelor didactice experienţa pedagogică avansată;
  5. Să asigure perfecţionarea continuă a nivelului ştiinţifico-metodic şi calificării profesionale de către lucrătorii gimnaziului, să le creeze condiţiile necesare pentru îmbinarea muncii cu studiile la facultate, masterat;
  6. Să ia măsuri pentru asigurarea la timp a instituţiei cu materiale didactice, ilustrative, inventar sportiv şi de gospodărie;
  7. Să asigure respectarea normelor şi regulilor sanitaro-igienice, păstrarea averii şcolare;
  8. Să respecte întocmai legislaţia muncii, să creeze condiţii de lucru corespunzătoare regulilor de protecţie a muncii şi de securitate antiincendiară;
  9. Să organizeze alimentarea elevilor;
  10. Să fie receptivă la necesităţile angajaţilor gimnaziului, să le asigure înlesnirile şi privilegiile care li se cuvin;

Administraţia gimnaziului poartă răspundere pentru viaţa şi sănătatea elevilor în timpul aflării lor în

sediul    gimnaziului şi participări la acţiunile organizate de ea.

 

(Codul de etică a cadrului  didactic )

Art.29. Norme de conduită managerială
    1) Cadrele de conducere respectă şi aplică următoarele norme de conduită managerială:
    a) respectarea criteriilor unui management eficient al resurselor;
    b) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;
    c) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;
    d) evaluarea corectă conform prevederilor din fişa postului;
    e) selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate conform legislaţiei în vigoare;
    f) interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;
    g) respingerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;
    h) interzicerea oricărei forme de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei care a comis hărțuirea;
    i) exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
    2) Protecţia datelor cu caracter personal ale elevilor, părinţilor/altor reprezentanți legali şi angajaţilor instituţiei de învățământ.
    3) Desfăşurarea de activităţi anticorupţie, cum ar fi:
    a) identificarea şi sancţionarea angajaţilor care primesc sau solicită de la părinţi sau de la asociaţiile părintești (sau orice altă formă de organizare a părinților) bani, cadouri sau servicii, indiferent de destinaţia declarată a acestora;
    b) identificarea şi sancţionarea angajaţilor care încurajează elevii şi părinţii să creeze fonduri formale sau informale ale claselor;
    c) neimplicarea în procesele decizionale ale asociaţiilor părintești (sau orice altă formă de organizare a părinților);
    d) identificarea, soluționarea situațiilor de conflict de interese şi sancţionarea angajaţilor care nu-şi declară conflictele de interese;
    e) luarea la evidenţă contabilă a tuturor bunurilor materiale, primite cu titlu de donaţie de la persoanele fizice sau juridice.
    10. Norme de conduită în relaţiile cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţilor locale.
    În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, cadrele de conducere, cadrele didactice şi cadrele didactice auxiliare vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
    a) colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţilor locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
    b) colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile neguvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
    c) responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile publice în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impune acest lucru;
    d) parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
    e) în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile neguvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să conducă la prozelitism religios, partizanat politic, precum și alte acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.

(Codul de etică a cadrului didactic)

Art.30.Activităţi interzise în exercitarea activităților didactice
    În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extra-şcolare), cadrelor de conducere, cadrelor didactice, cadrele non-didactice şi cadrelor didactice auxiliare le sunt interzise:
    a) introducerea, consumul de substanţe psihotrope sau alcool sau prezența sub influența acestora;
    b) organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc;
    c) folosirea dotărilor şi a bazei materiale ale instituției de învățămînt în vederea obţinerii de beneficii financiare personale;
    d) distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei tehnico-materiale ale instituției de învățământ;
    e) distribuirea materialelor pornografice;
    f) utilizarea de materiale informative dăunătoare copilului;
    g) organizarea de activităţi care pot pune în pericol securitatea vieții și sănătății elevilor/copiilor sau a altor persoane aflate în incinta instituţiei de învățământ;
    h) organizarea de activităţi extracurriculare şi extra-şcolare neplanificate, ce nu au fost coordonate cu conducerea instituţiei şi, în cazurile prevăzute de actele normative, cu organele ierarhic superioare de conducere a învăţământului.

V. RĂSPUNDEREA PRIVIND NERESPECTAREA 
PREVEDERILOR CODULUI

   Art. 31. Dreptul de a sesiza Consiliile de etică
    1) Orice persoană, participantă/implicată în mod direct sau indirect în activităţile instituției, care consideră, în mod întemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, că este victima sau martorul unui comportament lipsit de etică profesională din partea unei/unor persoane din sistemul de învățămînt general , responsabile de instruire şi educaţie, are dreptul de a sesiza Consiliul de etică al instituţiei de învățămînt.
    2) Consiliul de etică al organului local de specialitate în domeniul învățămîntului este sesizat în caz de dezacord cu decizia Consiliul de etică al instituţiei de învățămînt, precum și în cazurile în care sesizarea se referă la cadrele de conducere ale instituțiilor de învățămînt.
    3) Consiliul de etică al Inspectoratului Şcolar Naţional coordonează și monitorizează aplicarea uniformă a normelor de conduită morală și profesională în activitatea instituțiilor de învățămînt general.
    Art.32. Răspunderea în cazul încălcărilor prevederilor Codului
    În cazul încălcării prevederilor Codului, fapt dovedit în urma anchetei şi a audierilor efectuate de Consiliul de etică, acesta din urmă poate iniţia următoarele măsuri, în funcţie de gradul de încălcare a prevederilor Codului, de repetarea comportamentului respectiv:
    a) consilierea amiabilă cu partea reclamantă;
    b) atenţionarea colegială în cadrul Consiliului de etică şi informarea conducerii instituţiei de învățămînt pentru luarea în considerare a neconformării persoanei respective cu prevederile Codului;
    c) propunerea de includere a persoanei respective într-un program de remediere comportamentală, prin consilierea şi monitorizarea sa pentru o perioadă decisă de către conducerea  instituţiei de învăţămînt;
    d) în funcţie de gradul de încălcare a normelor Codului, poate propune conducerii instituţiei de învățămînt sancţionarea disciplinară a persoanei în cauză;
    e) în cazul unor încălcări contravenţionale sau penale, Consiliul de etică informează, după caz, conducerea instituţiei de învăţămînt, a organului local de specialitate sau a Inspectoratului Şcolar Naţional și se notifică instituţiile statului abilitate cu realizarea cercetării contravenţionale sau penale.

 

VI    ORGANIZAREA TIMPULUI DE   LUCRU  ÎN GIMNAZIUL

Art.33

            În IP  Gimnaziul  ”V.Burduja” programul de activitate este de 5 zile şi 2 zile de odihnă. Activităţile în gimnaziu încep la orele 8.00 şi se finisează la orele 17.00. Orele de curs se încep la 8.00 şi se sfîrşesc la 14.20. Pentru personalul didactic şi nedidactic al şcolii programul de activitate este zilnic de luni pînă vineri, stabilit în fişa postului. Întreg personalul şcolii, fie acesta personal didactic, personal auxiliar, este obligat să respecte atribuţiile din fişa postului şi să colaboreze cu cadrele didactice pentru bunul mers al procesului instructiv-educativ.

  • Programul activitate pentru directorul gimnaziului  zilnic de la 0800-1600;
  • Programul de activitate al directorului adjunct pentru instruire-zilnic 2 ore.
  • Programul de activitate al directorului adjunct pentru educaţie-zilnic 2 ore.
  • Programul de activitate al bibliotecarului este –zilnic 4 ore
  • Programul de activitate al CDS este -zilnic 4 ore
  • Programul de activitate al deriticătoarei: 
  •    de la ora 0730-1230; 1230-1430-pauză de masă; 1430-1630;

               2 dereticătoare și ogrădarul :de la ora 1030-1230-pauză de masă; 1230-1630;

  • Programul de activitate al bucătarului-0630-1100;
  • Programul de activitate a ogrădarului - de la ora 0800-1200;

 

Lecţiile încep la orele 0800  şi se desfăşoară conform orarului:

I lecţie- 0800-0845;

II lecţie- 0855-0940;

III lecţie-0955-1040;

IV lecţie-1055-1140;

V lecţie-1150-1235;

VI lecţie-1245-1330;

VII lecție- 13³⁵-14²0

 

  Art. 34. Anul de studii în învăţămîntul general începe la 1 septembrie Conform art.22 din Codul Educației durata anului de studii este de 33 de săptămâni în învăţămîntul primar și de 35 de săptămâni în învăţământul gimnazial şi liceal, repartizate pe semestre relativ egale. În clasele terminale, a IX-a, durata anului de studii este de 34 de săptămâni. Anul școlar 2023–2024 va avea următoarea structură:

 

-semestrul I     01 septembrie – 22 decembrie 2023;

-semestrul II    09 ianuarie – 31 mai 2024

 

 

Pe parcursul anului şcolar toți  elevii beneficiază de vacanţe după cum urmează :

                         

              vacanța de toamnă: 01.11.2023 – 05.11.2023 (5 zile);

             vacanța intersemestrială ( de iarnă) 23.12.2023-08.01.2024 (17 zile )

             vacanța de primăvară: 08.03.2024 – 12.03.2024 (5 zile);

 vacanța de Paști 04.05.2024-13.05.2024 (10 zile )

             vacanța de vară: 01.06.2024 – 31.08.2024 (92 de zile).                 

 

  Pentru elevii clasei absolventă, a IX-a , situația academică se încheie pînă la 25.05.2024.                                        Sesiunea de examene se desfășoară:

 a. la absolvirea gimnaziului, clasa a IX-a: 03-14 iunie 2024;

 Evaluarea finală, la absolvirea școlii primare, se desfășoară în perioada 15-24 mai 2024.

 

 

 

 

Art.35

            Volumul de muncă ce le revine cadrelor didactice în noul an şcolar îl fixează directorul gimnaziului, de comun acord cu comitetul sindical până la plecarea profesorilor în concediu. De regulă, trebuie să se asigure cadrelor didactice continuitarea predării în clase şi menţinerea volumului de lucru stabilit.

            Sarcina didactică a cadrelor didactice nu trebuie să depăşească numărul de ore corespunzătoare 1,25 ,sarcina dată este aprobată de DGÎ . În cazuri cînd este lipsă de specialişti la discipline, MEC  stabilește  pentru unii pedagogi un volum de lucru  până la 1,5 tarif de salariu. Volumul de lucru al cadrelor didactice trebuie să fie, de regulă, stabilit pe parcursul unui an.

 

 

 

Art.36

            Orarul lecţiilor se aprobă de către administraţia gimnaziului   prin coordonare cu comitetul sindical. La întocmirea orarului se urmăreşte respectarea cerinţelor pedagogice şi economisirea maximă a timpului profesorilor.

Art.37

            Activităţile extradidactice, lucrul personalului didactic auxiliar, personalului auxiliar se determină prin grafice aprobate de directorul gimnaziului de comun acrod cu comitetul sindical. Graficul de lucru se afişează la un loc vizibil şi se aduce la cunoştinţa angajatului contra semnătură.

Art.38

            Activitatea este interzisă în zilele de odihnă şi de sărbătoare. Chemarea unor lucrători la serviciu se permite în cazuri excepţionale, prevăzute de lege, în urma unui ordin scris care se emite de administraţia gimnaziului cu acordul comitetului sindical. Pentru lucrul în zi de ordihnă sau de sărbătoare se acordă o altă zi de odihnă pe parcursul vacanţelor sau se oferă la concediu anual de odihnă.

Art.39

            Şedinţele consiliului profesoral şi ale întrunirilor metodice din cadrul gimnaziului   au loc nu mai des decît de 2 ori în semestru. Şedinţele consiliului profesoral şi a celui metodic nu trebuie să depăşească mai mult de 2-3 ore, adunările părinţilor-1,5 -2 ore, adunările elevilor şi şedinţele organizatorice -1 oră, activitatea cercurilor extraşcolare - între 45 minute şi 1,5 ore.

Art.40

            Concediile anuale de odihnă se acordă în ordinea stabilită de administraţia gimnaziului de comun acord cu comitetul sindical. Graficul concediilor se întocmeşte pentru fiecare an calendaristic nu mai tîrziul de 15 mai  a anului curent şi se aduce la cunoştinţa tuturor angajaţilor. Cadrelor didactice şi cadrelor didactice auxiliare se acordă concediile anuale, de regulă, în perioada vacanţei de vară.

Art.41

Cadrelor didactice, personalului didactic auxiliar şi personalului auxiliar din gimnaziul se interzice

  1. Să introducă modificări după propria lor voinţă în orar şi în graficele de lucru;
  2. Să prelungească sau să micşoreze durata lecţiilor şi a pauzelor;

Art.42

            Se interzice:

  1. Sustragerea cadrelor didactice şi a elevilor de la lecţii pentru a participa la diferite lucrări în afara procesului didactic sau pentru organizarea în timpul lecţiilor a zilelor sănătăţii, esteticii, turismului, artei, a competiţiilor sportive şi a altor activităţi;
  2. Sustragerea în timpul lecţiilor a cadrelor didactice de la obligaţiunile lor directe pentru a participa la diferite consfătuiri, seminare, controale;
  3. De a convoca în orele de lcuru adunări, şedinţe, diferite consfătuiri de ordin obştesc;
  4. Se interzice crearea şi funcţionarea oricăror formaţiuni politice, desfăşurarea activităţilor de propagandă politică şi prozelitism religios, orice formă de activitate care încalcă normele generale de moralitate şi care pune în pericol sănătatea fizică şi psihică a elevilor, precum şi a personalului didactic şi nedidactic.
  5. Se interzice introducerea în şcoală a materialelor vizuale/auditive care atentează bunele moravuri;
  6. Se interzice consumul de alcool, droguri, fumatul în cadrul şcolii în timpul orelor de lucru;

Art.43

            Persoanele străine pot asista la lecţii numai cu persmisiunea directorului sau a directorului adjunct pentru instruire. Intrarea în clasă după începutul lecţiei se permite, în cazuri exepţionale, numai direcţiei gimnaziului.

            Nu se admit observaţii în timpul lecţiei. În caz de necesitate observaţiile se fac de către administraţia gimnaziului după finisarea lecţiei, în lipsa elevilor.

Art.44

            Petru succese în muncă, îndeplinirea exemplară a obligaţiunilor de muncă, direcţia gimnaziului  aplică stimulări conform Codului Muncii.

VI. RĂSPUNDERE   DISCIPLINARĂ

Art. 45

            Pentru încălcarea disciplinei de muncă, îndeplinirea proastă din vina salariatului a obligaţiunilor ce-i revin în muncă, administraţia are dreptul să aplice sancţiuni disciplinare conform Codului Muncii al R. Moldova.

            (1) Personal didactic şi didactic auxiliar:

Constituie abatere disciplinară  oricare dintre situaţiile următoare:

  1. Întârzierile repetate de la program;
  2. Absentarea nemotivată patru ore  consecutiv;
  3. Absentarea nemotivată la două şedinţe consecutive de la Consiliul profesoral;
  4. Absentarea nemotivată la două şedinţe consecutive ale comisiilor metodice şi ale altor comisii de lucru constituite la nivelul şcolii;
  5. Neefectuarea serviciului pe şcoală;
  6. Nerespectarea termenelor stabilite pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
  7. Orice complicitate cu elevii în vederea neefectuării orelor de curs (chiul organizat);
  8. Generarea de discuţii cu elevii referitoare la aspecte ale vieţii private ale personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.

(2) Personal nedidactic:

  1. Întârzierile repetate de la program;
  2. Absentarea nemotivată mai mult de  patru  ore consecutiv în timpul zilei de muncă;
  3. Consumul de băuturi alcoolice în timpul programului;
  4. Prezentarea la serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice;
  5. Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu conform fişei postului;
  6. Refuzul de a răspunde solicitării cadrelor didactice;
  7. Tergiversarea în îndeplinirea sarcinilor de serviciu şi nerespectarea termenelor stabilite.

 

VII. SERVICIUL  ÎN GIMNAZIUL

Art.46

În fiecare zi în gimnaziul se organizează serviciul pe şcoală  a  profesorilor. Serviciul pe şcoală se organizează conform unui grafic aprobat de direcţia gimnaziului.

Art. 47

Profesorul de servici răspunde în faţa conducerii şcolii de îndeplinirea îndatoririlor care îi revin. Atribuţiile profesorului de serviciu   sunt următoarele:

  1. efectuează serviciul pe şcoală conform programării;
  2. verifica prin sondaj in pauze daca sălile de clasa sunt bine întreţinute, iar elevii de serviciu  din clase își îndeplinesc conștiincios atribuţiile.
  3. în tura în care este de serviciu se prezintă la şcoală cu 30 minute înaintea începerii cursurilor;
  4. răspunde de întreaga activitate din zona în care îşi desfăşoară serviciul;
  5. asigură intrarea şi ieşirea corespunzătoare a elevilor din clase şi din şcoală;
  6. urmăreşte întreţinerea bazei tehnico-materiale a şcolii şi propune măsurile necesare în cazul abaterilor în acest sens;
  7. nu permite intrarea persoanelor străine suspecte în şcoală;
  8. semnalează promt faptele care determină deranjarea procesului de invăţământ, care pun în pericol securitatea elevilor şi cadrelor didactice sau cele care pot declanşa incendii;
  9. Profesorul de serviciu verifică prezența și intrarea la timp la ore a profesorilor și aduce la cunoştinţa direcţiei eventualele absente. In lipsa directorului, profesorul de serviciu ia măsuri pentru acoperirea orelor respective.
  10. atrage atenţia cadrelor didactice să sune la timp de intrare şi de ieşire, conform programului stabilit;
  11. verifică plecarea din gimnaziu a tuturor elevilor;
  12. la încheierea serviciului verifică existenţa tuturor cataloagelor;
  13. asigură cataloagele pe raft;
  14. la intrarea în serviciu verifică, numără cataloagele;

 

 

VIII.   ELEVII

Art.48

            Elevii sânt obligaţi să frecventeze cursurile şi să participe la toate activităţile existente în programul gimnaziului. Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către învăţător/profesor, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absenţă.

Art.49

            Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sînt considerate motivate.

 Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:

a) adeverinţă eliberată de medicul de familie ;

b) adeverinţă sau certificat medical , în cazul în care elevul a fost internat în spital;

c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată directorului instituţiei de învăţământ şi aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele/învăţătorul clasei.

 Motivarea absenţelor se face de către învăţător sau diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.

            În cazul elevilor minori, părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta, personal, dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.

            Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător/diriginte pe tot parcursul anului şcolar.

 Art.50

 Elevii din învăţământul obligatoriu cu handicap fizic, nedeplasabili, cu boli cronice grave, pot fi scutiţi parţial sau total de frecvenţă, beneficiind de instruirea la domiciliu.

Art.51

            Elevii şi elevele aflaţi în situaţii speciale (căsătorie, naşterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, detenţie etc.) vor fi sprijiniţi să finalizeze treapta de învăţământ.

Articolul 133 din Codul Educației . Drepturile elevilor

(1) Elevii   au următoarele drepturi:

a) să aleagă instituţia de învăţămînt în care doresc să înveţe;

b) să fie asiguraţi, în condiţiile legii, cu manuale, asistenţă medicală, alimentaţie, 

c)      să-şi expună liber opiniile, convingerile şi ideile;

e) să aibă acces la informaţie;

f) să fie aleşi în structurile de guvernare ale instituţiei de învăţământ şi să participe la evaluarea şi promovarea calităţii învăţământului;

g) să participe la proiecte şi/sau programe naţionale şi/sau internaţionale de mobilitate academică;

 h) să-şi revendice drepturile legale, să constituie şi să adere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la asociaţii sau organizaţii nonpolitice, care au drept scop apărarea intereselor lor social-economice;

 (2) În instituţiile de învăţămînt se pot constitui organe de autoguvernanță ale elevilor, care funcţionează în conformitate cu actele normative în vigoare şi reglementările instituţionale.

(3) În caz de incapacitate de continuare a studiilor din motive de sănătate sau din alte motive justificate, elevii au dreptul la concedii academice;

(4) În vederea asigurării dreptului la educaţie al elevilor care au nevoie de asistenţă socială, inclusiv al celor din instituţiile de tip sanatorial sau de tip familial, statul suportă, în condiţiile legislaţiei în vigoare, parţial sau integral, cheltuielile de întreţinere a elevilor în perioada de şcolaritate, conform normativelor în vigoare.

(5) Elevii din instituţiile de învăţămînt beneficiază de protecţie şi asistenţă socială şi medicală, în condiţiile legii.

  

 

Articolul 134. Obligaţiile elevilor

(1) Elevii au următoarele obligaţii:

a) să respecte regulamentele instituţiei de învăţămînt în care învaţă;

b) să manifeste un comportament civilizat, să respecte normele de convieţuire în comunitatea academică, să păstreze bunurile din patrimoniul instituţiei de învăţămînt.

(2) Elevii au obligaţia să frecventeze învăţămîntul obligatoriu și să însuşească materiile prevăzute de programele de studii.

(3) Elevii care încalcă prevederile actelor normative în vigoare şi/sau actele interne ale instituţiilor de învăţământ sânt posibili de sancţionare, în funcţie de gravitatea faptei și în conformitate cu actele interne ale instituției, până la exmatriculare. Elevii din învăţământul general obligatoriu nu pot fi exmatriculaţi. Elevii se bucură de toate drepturile stipulate în legislația națională și internațională.

Art.52

Elevii au următoarele obligaţii

-să frecventeze lecțiile în mod obligatoriu.

-Evidenta prezenţei elevilor se face la fiecare lecție de profesori şi se consemnează în catalog la rubrica obiectului de studiu respectiv. Absenţele care se datorează îmbolnăvirii sau altor cauze dovedite cu acte legale sînt considerate motivate;

-să depună un efort real pentru asimilarea cunoştinţelor, dezvoltarea capacităţilor intelectuale, formarea priceperilor şi deprinderilor teoretice şi practice necesare pentru integrarea în forme superioare de instruire sau în câmpul muncii;

-să confirme, prin examinări/evaluări orale şi scrise, însuşirea cunoştinţelor şi formarea capacităţilor la disciplinele şcolare pentru perioada absentată;

-să respecte cadrele didactice, personalul administrativ şi de serviciu;

-să aibă ţinută vestimentară şi exterior decent, atitudine cuviincioasă, colegială; să fie modeşti, disciplinaţi în instituție, în familie, în locurile publice;

-să respecte dispoziţiile date de conducerea instituției, de diriginte;

-să utilizeze cu grijă manualele; să păstreze imobilul, mobilierul, utilajul instituţiei;

-să respecte normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor, cele de protecţie civilă şi protecţia mediului, regulile de circulaţie.

-alte obligaţii stabilite de diriginte.

Lipsa de la ore, absentele și intârziatul la ore 
-Elevii care trebuie să paraseasca scoala din motive urgente trebuie sa anunțe acest lucru dirigintelui/conducerii scolii.
In cazul unor dezastre in interiorul scolii (incendii, evacuari), conducerea scolii trebuie să știe in mod clar cine a fost si cine nu a fost prezent în cladire. 
-Pentru respectarea protocolului de Absențe, scoala va inregistra toate absentele in fiecare zi. Dupa aceasta inregistrare școala va lua legatura direct cu parintii/tutorii, iar dupa trei zile de absențe care nu au fost anunțate, școala va raporta acest lucru la politistul  care raspunde de scoala. 
-Elevul trebuie sa fie pregatit pe toata durata zilei de scoala (de la ora 8.00 pana la ora 15.00) pentru sustinerea de teste, masuri de imbunatatiri ale activitații sale etc. Activitațile secundare și alte activitați non-școlare nu pot fi considerate ca motive pentru exceptie de la aceste reguli. 

- Nu sunt permise elevilor vacanțe în alte perioade decât cele stabilite ca perioade de vacanța stabilite de MEC.

Art.53

Elevilor li se interzice să folosească drogurile, fumatul şi băuturile alcoolice, să practice jocuri de hazard.

 

IX. DREPTURILE  ȘI  OBLIGAȚIILE  ELEVILOR  ȘI  PĂRINȚILOR (tutorelui)

Art.54

 Articolul 135. din Codul Educației.

Drepturile şi obligaţiile părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copiilor şi elevilor

(1) Părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor şi elevilor au dreptul:

 a) să aleagă instituţia de învăţămînt în care să-şi înscrie copilul;

b) să participe la întocmirea programului de activitate al instituţiei de învăţământ;

c) să solicite respectarea drepturilor şi libertăţilor copilului în instituţia de învăţământ;

d) să ia cunoştinţă de organizarea şi conţinutul procesului de învăţământ, precum şi de rezultatele evaluării cunoştinţelor copiilor lor, în conformitate cu regulamentele instituţionale;

e) să aleagă şi să fie aleşi în organele administrative şi consultative ale instituţiei de învăţământ;

 f) să înfiinţeze asociaţii filantropice ale părinţilor, având ca scop principal să contribuie la dezvoltarea instituţiei de învăţământ.

(2) Părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor şi elevilor au următoarele obligaţii:

a) să asigure educarea copilului în familie şi să-i creeze condiţii adecvate pentru pregătirea temelor şi frecventarea studiilor, pentru dezvoltarea aptitudinilor, participarea la activităţi extraşcolare şi pentru autoinstruire;

 b) să asigure şcolarizarea copiilor de vârstă şcolară obligatorie;

c) să colaboreze cu instituţia de învăţământ, contribuind la realizarea obiectivelor educaţionale;

d) să urmărească, în colaborare cu conducerea instituţiei de învăţământ şi cadrele didactice, situaţia şcolară şi comportarea copilului sau elevului în instituţia de învăţământ.

 (3) Părinţii sau reprezentanţii legali ai copiilor care nu manifestă responsabilitate şi nu asigură educarea şi instruirea copilului sânt pasibili de răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art.55

            Părinţii sau tutorii sânt obligaţi:

a) să asigure încadrarea copilului într-o formă de învăţămînt obligatoriu (de stat sau privat) ori să realizeze instruirea lui în familie;

b) să asigure educaţia copilului în familie şi să-i creeze condiţii adecvate  pentru studii, dezvoltare a aptitudinilor, activitate extraşcolară şi de autoinstruire.  

        Aprobarea de desfăşurare a acţiunii va fi condiţionată de garanţii privind asigurarea respectării regulamentului de ordine interioară al gimnaziului.

            Elevii din învăţământul primar și gimnazial primesc gratuit manuale şcolare.

Art.56

Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de instituţia de învăţământ, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi în centre ale elevilor, în şcolile sportive, în taberele de odihnă, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora.

 

 

 

 

X. ÎNDATORIRILE  ELEVILOR

Art.57

    Elevii din gimnaziul au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.

Art.58

    Vor respecta profesorii, personalul administrativ.

 Nu vor denigra sub nici un motiv activitatea unui salariat al şcolii: director, profesor, secretar, lucrător auxiliar, coleg, etc.

 Art.59

-Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată şi o ţinută decentă, atât în instituţia de învăţământ, cât şi în afara ei.

-să se adreseze colegilor pe prenume; să intre în sala de clasă cînd sună la oră; să anunţe un adult (diriginte, profesor, personal tehnic, director) despre o situaţie de violenţă observată etc.).

-Vor aduce cu sine apa şi produsele alimentare necesare pentru propria alimentaţie în scopul excluderii intoxicaţiilor şi apariţiei bolilor contagioase.

-Elevii au obligaţia de a acorda semnele exterioare de respect (salutul din poziţia în picioare, acordarea priorităţii de trecere...) profesorilor, personalului şcolii, elevilor mai mari.                                               

-Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:

a) legile statului;

b)  regulamentul intern;

c) regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;

d) normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor;

e) normele de protecţie civilă;

f) normele de protecţie a mediului.

Art.60

Este interzis elevilor:

a) să distrugă documente şcolare, precum cataloage, agende ale elevilor etc.;

b) să deterioreze bunurile din patrimoniul instituţiei de învăţământ;

c) să aducă şi să difuzeze, în instituţia de învăţământ, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa;

d) să organizeze şi să participe la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor;

e) să blocheze căile de acces în spaţiile gimnaziului;

f) să deţină şi să consume, în perimetrul instituţiei de învăţământ şi în afara acestuia, droguri, băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc;

g) să introducă, în perimetrul instituţiei de învăţământ, orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum  muniţie, petarde, pocnitori etc., care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ;

h) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;

i) să utilizeze telefoanele celulare în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor;

j) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul instituţiei de învăţământ;

k) să aibă ţinută, comportamente şi atitudini ostentative şi provocatoare;

l) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul instituţiei de învăţământ.

Art.61

 Elevii sînt obligaţi să aibă asupra lor agenda elevului, să-l prezinte profesorilor/învăţătorilor pentru consemnarea notelor și calificativelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.

Art.62

 Elevii din gimnaziul   trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite  şi să le restituie în stare bună,  la sfârşitul anului şcolar.

 

XI    RECOMPENSAREA    ELEVILOR

Art.63

    Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:

a) evidenţiere în faţa colegilor clasei;

b) evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa consiliului profesoral;

c) comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;

e) premii, diplome, medalii;

f) recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de odihnă din  ţară şi din străinătate;

Art.64

Acordarea diplomelor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul gimnaziului  la propunerea dirigintelui, a directorului şcolii.

b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;

c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, raional/municipal, republican sau internaţional;

d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;

e) au avut, la nivelul clasei, cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar.

 

XII. SANCȚIUNILE   APLICATE    ELEVILOR

Art.65

- Se interzice elevilor folosirea drogurilor (fumatul, băuturile alcoolice) în incinta şcolii;

-Se interzice rugumarea gumelor de mestecat la ore.

- Se interzice utilizarea telefonului mobil în timpul orelor (în timpul orelor telefonul mobil să fie deconectat)

-Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv prezentul regulament, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.

-Elevii care abandonează instituţia de învăţământ (pe parcursul anului a plecat samovolnic de cel puţin

 5  ori de la lecţii) vor fi luaţi la evidenţă la Serviciul pentru minori.

-Elevii care nu vor purta haine decente vor fi preîntâmpinaţi, în caz de nu vor lua în consideraţie observaţiile făcute vor fi preîntâmpinaţi părinţii.introducerea şi (sau) consumul de droguri (băuturi alcoolice, ţigări) în şcoală va fi sancţionată cu   luarea  la evidenţă la Comisariatul de Poliţie.

-Practicarea jocurilor de azart, introducerea şi răspândirea pornografiei în şcoală se sancţionează cu  luarea  la evidenţă la Comisariatul de Poliţie.

-Consumul de seminţe de floarea soarelui şi dovleac în şcoală se sancţionează de către diriginte prin faptul că elevul va face curăţenie în cabinet timp de 3 zile la rând.

Art.66

a) Aducerea de injurii unui cadru didactic sau oricărui angajat al instituției vor  luaţi la evidenţă la Serviciul pentru minori

b) Proferarea de ameninţări de orice natură la adresa unui cadru didactic, coleg, lucrător auxiliar; lipsa de respect faţă de documentele şcolare sau deteriorarea lor intenţionată se pedepseşte cu  luarea  la evidenţă la Serviciul pentru minori;

c) Stabilirea culpei de furt din avutul şcolii sau al altei persoane vor fi luaţi la evidenţă la Serviciul pentru minori.

 Art.67

-Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele :

-observaţia individuală;

-mustrare scrisă;

- efectuarea unor teme drept pedeapsa ;
- recuperarea lectiilor pierdute; 
- curațarea mizeriei facute;
- munca de intreținere a curațeniei obligatorie; 
- munca in folosul comunitații scolare;
- avertisment/mustrare.

 

Toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor/reprezentantului legal.

Art.68

      Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor instituţiei de învăţământ plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate. În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii  clase. În cazul distrugerii/ deteriorării  manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei şi tipului de manual deteriorat, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.

   Elevului care nu dă curs regulilor aplicabile în școala i se pot aplica masuri disciplinare. Autoritatea de a aplica o sanctiune elevului revine exclusiv conducerii școlii, profesorilor, consiliului profesoral al școlii și consiliului de administație al școlii.

   Personalul administrativ ori tehnic nu sunt autorizați să aplice o sanctiune, dar au dreptul să puna în discuție comportamentul unui elev.

    Daca un elev este de parere că a fost sancționat în mod nedrept, el poate înainta aceasta obiectie pentru luarea unei decizii dirigintelui, conducerii școlii etc.

XIII. ŢINUTA   ELEVILOR

Art.69

    Conform   Legii Învățămîntului nr.547 din 21.07.1995 și a statutului Instituției Publice, elevii sînt obligați să aibă ținută vestimentară și exterior decent ,atitudine cuviincioasă colegială; să fie modești, disciplinați în instituție, în familie, în locurile publice. 

   Uniforma şcolara nu este obligatorie, este obligatoriu ca elevii sa aibă o ţinuta decenta, curata și îngrijita. Este interzisa purtarea unor articole vestimentare indecente și a accesoriilor care nu se pretează mediului şcolar.

Băieţilor nu  le este permisa purtarea părului lung,  este interzisa purtarea cerceilor, bratarilor, inelelor, piercihg-ul.

Fetelor le este interzisa purtarea piercing-ul, a fustelor scurte ( fustele vor avea cel mult 10 cm deasupra genunchiului ) sau a bluzelor decoltate sau prea scurte, precum și utilizarea  produselor de machiaj.

Profesorul care in timpul orelor constată la unul sau mai mulţi elevi o ţinuta neconforma cu prevederile actualului Regulament, are dreptul de  a  informa  dirigintele, care  va înștiinta familia elevului de sancțiunea primită de acesta.

Este interzis elevilor să folosească însemne și să poarte îmbrăcăminte neadecvata vârstei si calităţii de elev, specifică grupărilor rock, etc.

 

 

XIV.  PĂSTRAREA BUNURILOR GIMNAZIULUI   

Art. 70

Mobilierul din sălile de clasa, din laboratoare şi cabinete, terenul de sport, materialul didactic aflat în dotarea şcolii trebuie folosite cu simţ de răspundere, sa fie conservate, reparate şi imbogăţite.

Elevii care produc stricăciuni sau deteriorează bunurile din dotarea școlii au obligaţia să repare sau să înlocuiască (după caz) obiectele deteriorate sau să achite contravaloarea pagubelor produse. În cazul in care vinovatul nu a fost identificat răspunderea revine colectivului care a folosit sala sau echipamentul/materialul respectiv.

Elevii au obligaţia de a menţine curățenia în sălile de clasa, laboratoare, cabinete, sala de educaţie fizică, holuri, grupuri sanitare precum şi pe terenul de sport şi în curtea şcolii.

Elevii care întârzie returnarea cărţilor împrumutate de la biblioteca şcolii peste termenul legal de 10 zile lucrătoare, au obligaţia de a achiziţiona şi de a dona bibliotecii o carte din lista recomandata la nivelul comisiilor metodice ale şcolii şi afişată la bibliotecă.

 

 

Capitolul XV. IGIENA ȘI PROTECȚIA MUNCII

  Reguli privind protectia, igiena si securitatea muncii.

In scopul aplicarii și respectării in cadrul IP Gimnaziul ”V:Burduja” a regulilor privind protecția, igiena și securitatea în munca corespunzatoare conditiilor in care se desfasoară activitatea, Gimnaziul asigura instruirea tuturor persoanelor incadrate in munca, prin angajaţii proprii cu atribuţii şi in domeniul protecţiei muncii, care constă în:

- instructajul introductiv general care se face de catre şeful compartimentului de protecţia muncii urmatoarelor persoane:

• noilor angajati în munca, angajați cu contracte de munca indiferent de forma acestora;

• celor transferați in Gimnaziu de la alta unitate;  

• persoanelor angajate ca angajați sezonieri, temporari sau zilieri;

• persoanele delegate în interesul serviciului;

- instructajul la locul de munca se face dupa instructajul introductiv general, de catre conducatorul direct al locului de munca și are ca scop prezentarea riscurilor și masurilor de prevenire specifice locului de muncă pentru categoriile de personal enunțate anterior precum si pentru personalul transferal de la un loc de munca la altul in cadrul Gimnaziului.

- instructajul periodic se face de catre conducatorul locului de munca respectiv. Intervalul dintre doua instructaje periodice pentru angajati va fi stabilite prin instrucțiuni proprii în funcţie de condiţiile locului de munca dar nu va fi mai mare de 6 luni. Pentru personalul tehnico - administrativ intervalul dintre doua instructaje periodice va fi de cel mult 12 luni. Acest instructaj se va face suplimentar celui programat în urmatoarele cazuri:

• când un angajat a lipsit peste 30 zile lucratoare;

• când s-a modificat procesul tehnologic, s-au schimbat echipamentele ori s-au adus modificari la echipamentele existente;

• când au aparut modificări ale normelor de protecţia muncii sau ale instrucţiunilor proprii de securitate a muncii;

• la reluarea activității dupa accident de munca;

• la executarea unor lucrari speciale.

In vederea asigurării condițiilor de protecție a muncii şi pentru prevenirea accidentelor de munca, Gimnaziul asigura cadrul necesar privind :

-adoptarea la elaborarea tehnologiilor de fabricare a soluţiilor conforme cu normele de protecţie a muncii, prin a căror aplicare să fie eliminate riscurile;

- stabilirea pentru salariaţi si pentru ceilalţi participanţi la procesul de munca, prin inserarea in fişa postului a atribuţiilor şi raspunderilor ce le revin în domemul protecţiei muncii, corespunzator funcţiilor exercitate;

- elaborarea regulilor proprii pentru aplicarea normelor de protecție a muncii, corespunzator conditiilor în care se desfasoară activitatea la locurile de muncă;

- asigurarea și controlarea cunoașterii si aplicării, de către toți salariații și participanții la procesul de munca, a măsurilor tehnice, sanitare si organizatorice din domeniul protecției muncii;

- asigurarea de materiale necesare informării și educării salariaților și participanților la procesul de munca: afișe, pliante și alte asemenea cu privire la protecția muncii;

- informarea fiecărei persoane, anterior angajarii în munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusă la locul de muncă, precum si asupra măsurilor de prevenire necesare;

- angajarea numai a persoanelor, care în urma controlului medical de medicina a muncii și a verificării aptitudinilor psihoprofesionale, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza să o execute;

- intocmirea unei evidente a locurilor de muncă cu condiții deosebite: vatamatoare, grele. periculoase, precum și a accidentelor de muncă, bolilor profesionale, accidentelor tehnice si avariilor;

-asigurarea realizarii masurilor stabilite de inspectorii de protecția muncii cu prilejul controalelor sau al efectuarii cercetarilor accidentelor în munca;

- asigurarea accesului la serviciul medical de medicina a muncii și conditiilor de acordare a primului ajutor în caz de accidente de munca;

- asigurarea pe cheltuiala sa a utilizarii de catre personalul angajat a echipamentului individual de protectie;

- asigurarea gratuită a materialelor igienico - sanitare persoanelor care desfașoară activitatea în locuri de muncă al căror specific impune o igiena personala deosebită.  

 

Aplicarea normelor de protecție și igiena a muncii precum și a măsurilor organizatorice intreprinse de Gimnaziu va fi asigurată de fiecare persoana încadrata în munca, pe parcursul întregii perioade de derulare a contractului de muncă prin:

- insușirea și respectarea normelor de protecție a muncii și măsurilor aplicare a acestora stabilite;

- desfașurarea activitații în așa fel încât să nu expuna la pericole de accidentare sau îmbolnavire profesionala atât persoana propune, cât și celelalte persoane participante la procesul de muncă;

- aducerea  la cunostința conducătorului locului de muncă despre apariția oricarei defecțiuni tehnice sau alta situație care constituie un pericol accidentare sau imbolnăvire profesionala;

- aducerea  la cunostință conducătorului locului de munca a accidentelor de munca suferite de persoana proprie și de alte personane participante la procesul de muncă;

- oprirea lucrului la apariția oricărui eveniment, indiferent de gradul sau pericol, cauzator de producerea unui accident și informarea imediată conducătorul locului de muncă; 

- utilizarea echipamentului individual de protectie din dotare, corespunzator scopului pentru care i-a fost acordat.

 

 

 

 

 

 

 

XVI   Reguli privind prevenirea si stingerea incendiilor

 

In scopul aplicării și respectării regulilor privind prevenirea și stingerea incendiilor IP Gimnaziul ”V.Burduja” s. Șeptelici are urmatoarele obligații și răspunderi:

- Stabilește prin ordine scrise responsabilitățile și modul de organizare privind apărarea impotriva incendiilor în cadrul instituției.

- Aduce la cunostința salariaților, utilizatorilor și a oricărei persoane implicate, dispozițiile reactualizate.

- Justifică autoritatilor abilitate, că măsurile de aparare împotriva incendiilor asigurate sunt corelate cu natura și nivelul riscurilor de incendiu, potrivit normelor și reglementărilor tehnice.

- Numește prin ordin  scris, una sau mai multe persoane cu atribuții privind punerea în aplicare, controlul și supravegherea măsurilor de apărare impotriva incendiilor, corelat cu natura, complexitatea, volumul și riscurile de incendiu prezentate de activitațile desfașurate și asigură persoanelor respective timpul necesar executant atribuțiilor stabilite;

- Asigură inscrierea în fișele posturilor a atribuțiilor și responsabilitățlor persoanelor desemnate prin dispoziții scrise să indeplinească sarcini de prevenire și stingere a incendiilor, precum și luarea la cunoștința de către acestea a obligatiilor ce le revin.

- Asigură intocmirea documentațiilor tehnice necesare pentru solicitarea și obținerea avizelor și a autorizațiilor de prevenire și stingere a incendiilor, prevăzute de lege.

- Asigură elaborarea instrucțiunilor de apărare împotriva incendiilor și asigura-insusirea și respectarea acestora de către salariați.

- Asigura instruirea salariaților proprii și a colaboratorinlor externi, verificând prin persoanele desemnate, modul de cunoaștere și respectarea a regulilor și măsurilor de prevenire și stingere a incendiilor specifice activitaților pe care le desfăsoară lunar și vor fi executate de catre persoanele desemnate prin decizie scrisa (de regula, tot conducatorii locurilor de munca respective).

Toate categoriile de instructaje prevăzute mai sus se vor executa obligatoriu pentru orice persoana angajată în cadru instituției indiferent de natura funcției ocupate.

- Verifică periodic, prin cadrele tehnice cu atribuții de prevenire și stingere a incendiilor sau ceilalți specialiști desemnați, de modul de cunoaștere și de respectare a normelor specifice de prevenire și stingere a incendiilor.

- Asigura prin persoanele desemnate luarea măsurilor necesare pentru determinarea imprejurărilor care au favorizat producerea incendiilor, ținerea evidenței acestora și stabilirea, dupa caz, a unor măsuri de preintâmpinare a producerii unor evenimente similare.

- Analizează semestrial modul de organizare și desfășurare a activitații de apărare impotriva incendiilor.

- Urmăreste cuprinderea în contractele de închiriere, date în locatie, asociere sau concesionare a obligatiilor și raspunderilor care revin  locătarilor privind apărarea impotriva incendiilor și modul de respectare a acestora de către parțile contractante.

- Verificaă periodic, prin persoane desemnate, modul de respectare a obligațiilor și raspunderilor ce îi revin privind apărarea impotriva incendiilor cuprinse în contractele de închiriere, concesionare sau dare în locație și dupa caz, dispune măsuri de indeplinire a cerințelor și măsurilor prevăzute în acestea. 

Pentru asigurarea respectării regulilor și măsurilor de p.s.i, fiecare salariat, indiferent de natura angajării are, în procesul muncii, urmatoarele obligații principale:

- să cunoasca și sa respecte normele generale de p.s.i. din unitatea in care își desfăsoară activitatea și sarcinile de prevenire și stingere specifice locului de muncă;

- să respecte regulile de apărare impotriva incendiilor, aduse la cunostință, sub orice forma, de către angajator sau de persoanele desemnate de acesta;

- să indeplineasca la termen toate măsurile stabilite pentru prevenirea și stingerea incendiilor;

- să utilizeze, potrivit instrucțiunilor date de angajator sau de persoanele desemnate de acesta, substanțele periculoase, instalațiile, utilajele, mașinile, aparatura și echipamentele de lucru;

- să nu efectueze manevre și modificări nepermise ale mijloacelor tehnice de protecție sau de intervenție pentru stingerea incendiilor;

- la terminarea programului sa verifice și sa ia toate masurile pentru inlaturarea cauzelor ce pot provoca incendii;

- să nu afecteze sub nici o forma funcționalitatea căilor de acces și de evacuare din cladiri;

- să comunice, imediat, șefilor ierarhici și personalului cu atribuții de prevenire și stingere a incendiilor orice situație pe care este indreptățit să o considere un pericol de incendiu, precum și orice defectiune sesizată la sistemele de protecție sau de intervenție pentru stângerea incendiilor;

- să coopereze cu membrii serviciului p.s.i. și cu ceilalți salariați desemnați de angajator, atât cât li permit cunoștințele și sarcinile sale, în vederea realizarii masurilor de apărare impotriva incendiilor;

- să acorde ajutor, atât cat este rational posibil, oricărui alt salariat aflat intr-o situație de pericol;

- să participe efectiv la stingerea incendiilor și la inlăturarea consecințelor acestora precum și la evacuarea persoanelor și a bunurilor materiale;

- în vederea îmbunătățirii activității de prevenire și stingere a incendiilor fiecare om al muncii este obligat ca pe lângă indatoririle amintite să indeplinească intocrnai sarcinile trasate în acest scop de seful ierarhic superior.

 

XVI ORGANIZAREA INSTITUŢIONALĂ ÎN SCOPUL PREVENIRII ŞI INTERVENŢIEI ÎN CAZURILE DE VIOLENŢĂ, NEGLIJARE, EXPLOATARE, TRAFIC AL COPILULUI

 

a) Regulamentul unităţii de învăţământ va include prevederi privind asigurarea protecţiei elevilor faţă de orice formă de violenţă după cum urmează:

- Angajaţii instituţiei de învăţământ care sânt martori sau deţin informaţie despre un act de abuz, neglijare, exploatare, trafic sânt obligaţi să intervină pentru a-l stopa sau să solicite ajutor în cazul în care nu pot interveni de sine stătător.

- Angajaţii instituţiei de învăţământ sânt obligaţi să comunice imediat cazurile suspecte sau confirmate de abuz, neglijare, exploatare, trafic directorului instituţiei sau coordonatorului. În lipsa acestora, în cazurile suspecte sau confirmate de abuz sexual, vătămări corporale, neglijare severă, forme grave ale abuzului psihologic, exploatare a copiilor, din partea altor copii, salariaţilor instituţiei, părinţilor şi altor persoane, angajaţii instituţiei sânt obligaţi să informeze imediat telefonic, iar timp de 24 de ore - să expedieze Fişa de sesizare asistentului social comunitar de la locul de trai al copilului.

- Cazurile de abuz şi neglijare sânt examinate în cadrul instituţiei de către Grupului de lucru (Comisia) intrașcolar, desemnat prin ordin.

-Regulamentul instituţiei conţine prevederi explicite, în termeni comportamentali, accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor din ciclul primar, despre regulile de comportament în cadrul instituţiei (de exemplu, se urcă pe scara A şi se coboară pe scara B).

- Activităţile extraşcolare se organizează în cooperare cu Consiliul elevilor şi cu implicarea Consiliului părinţilor, care vor delega responsabili de asigurarea protecţiei şi securităţii copiilor pe toată durata acestor activităţi.

- Instituţia de învăţământ dispune de un registru de evidenţă a persoanelor care o vizitează zilnic.

- Persoanele (reprezentanţi ai diferitor servicii, persoane fizice, persoane oficiale etc.) care intră în instituţia de învăţământ pentru a comunica direct cu elevii sânt informate despre politica de protecţie a copilului, inclusiv a datelor cu caracter personal.

- Părinţii/ reprezentanţi legali / îngrijitorii elevilor sânt informaţi despre activităţile în afara şcolii (concurs, festival, excursie etc.) la care iau parte elevii şi îşi oferă consimţământul în scris în această privinţă.

Se interzice:

- Afişarea, discutarea şi diseminarea datelor cu caracter personal ale elevilor şi familiilor acestora, inclusiv notele şi comportamentele problematice, în locurile publice şi persoanelor/ instituţiilor neautorizate;

- Accesul copiilor şi persoanelor neautorizate la datele cu caracter personal ale elevilor, inclusiv registre, baza de date, dosare personale etc.;

-Predarea disciplinelor şcolare, facilitarea activităţilor extraşcolare şi supravegherea elevilor de către alţi elevi, în lipsa cadrelor didactice, indiferent de motivul absenţei acestora;

-Desfăşurarea şedinţelor operative în timpul orelor şi a pauzelor dintre ore şi lăsarea elevilor fără supraveghere;

- Elevii să poarte în timpul orelor, în pauze şi activităţi extraşcolare, lucruri de preţ sau/şi obiecte care le pot dăuna sănătăţii şi securităţii personale şi ale altora;

- Aplicarea sancţiunilor care lezează demnitatea umană şi contravin prevederilor actelor în domeniul drepturilor omului/ copilului.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul XVII    DISPOZIȚII FINALE

Nr.d/r

Numele  prenumele

Funcția

Semnătura

1.

Haric Aureliu

Director /prof. istorie

 

2.

Grosu Aurelia

dir.adjunct/prof.matematică 

 

3.

Știrbu Rodica

Înv.primar/ CDS

 

4.

Ceban Valeria

Înv.primar/ lim./lit română

 

5.

Ceban Aliona

Înv.primar/bibliotecară

 

6.

Haric Anna

Prof.istorie/lim.rusă/EPS

 

7.

Vovc Snejana

Înv.primar/CDS

 

8.

Marcoci Elena

Prof.limba franceză

 

9.

Istrati Valeriu

Prof.fizică/geografie

 

10.

Cernatînschi Diana

Prof.lim. și literat. română

 

11.

Chirița Violeta

Prof.biologie/chimie

 

12.

Tcaci Boris

Prof.educația fizică

 

13.

Elena

Bucătar/ajutor de bucătar

 

14.

Papană Natalia

Deriticătoare

 

15

Cepurneac Anatolie

Deriticător/ogrădar

 

16.

Lența Maria

Contabil-șef

 

17.

Ceban Vitalie

Fochist

 

18.

Scleruc Vitalie

Fochist

 

Cadrele didactice și auxiliare care s-au cunoscut cu Regulamentul  de Ordine  Internă  2023

Art.63. Prevederile prezentului regulament devin obligatorii după aprobarea lui în Consiliul  Profesoral.

Art.64 Prezentul regulament a fost aprobat în Consiliul de Administraţie la data de  ____________

Art.65 Prezentul regulament este adus la cunoştinţa tuturor elevilor şi părinţilor de

către diriginţi în termen de 5 zile de la adoptarea lui şi confirmă prin semnătura elevilor acest fapt.

Art.66  Elevii nou veniţi pe parcursul anului şi părinţii lor fac cunoştinţă obligatoriu cu

acest regulament de diriginți.

Art. 67  Cadrele auxiliare fac cunoştinţă cu acest regulament şi confirmă prin semnătură acest fapt.

 

© 2023 Edusoroca
Termeni și condiții